Bez kategorii, 12 września 2019

Komunikując się w pracy bardzo często skupiamy naszą uwagę na sobie, zamiast na rozmówcy. Podczas jego wypowiedzi zastanawiamy się, jak wyglądamy, czy jesteśmy dobrze odbierani oraz co powinniśmy odpowiedzieć. Niestety w całym tym procesie gubimy to, co jest najważniejsze: osobę naszego rozmówcy, a nie rzadko także sens jego wypowiedzi. Z pomocą przychodzi tutaj aktywne słuchanie.

Choć wymaga podjęcia w sposób świadomy pewnego wysiłku, aktywne słuchanie z pewnością pozytywnie wpłynie nie tylko na nasze relacje, ale także na zapamiętywanie informacji, które powinniśmy wynieść z danej rozmowy.

Czym jest aktywne słuchanie?

Aktywne słuchanie jest niczym innym, jak pełnym skupieniem uwagi na osobie, która się do nas zwraca. Obejmuje ono zarówno nasze zachowanie względem rozmówcy, które powinno charakteryzować się pełnią szacunku oraz serdecznego podejścia, jak i chęć rzeczywistego zrozumienia przekazu. Wykorzystując umiejętność aktywnego słuchania budujemy coraz lepsze relacje oparte na zaufaniu oraz sympatii. Warto także zwrócić uwagę na dość oczywisty, jednak nie zawsze podkreślany fakt. Słyszenie jest naturalną czynnością, często jednak mimo słyszenia docierających do nas dźwięków lub komunikatów nie słuchamy ich. Słuchanie jest procesem wymagającym skierowania naszej uwagi i świadomego utrzymywania jej na interesującym nas obiekcie.

Aktywne słuchanie – jak je wykorzystać?

Przejdźmy zatem do praktyki. Jak nauczyć się wykorzystywać aktywne słuchanie w codziennych kontaktach w pracy lub na rozmowie rekrutacyjnej?

Przede wszystkim postaraj się utrzymać koncentrację na rozmówcy, aby miał wyraźne wrażenie, że słuchasz tego, co stara się Tobie przekazać. W przeciwnym razie może odnieść wrażenie, że go lekceważysz lub nie interesuje Cię to, co ma on do powiedzenia. Jeśli w danym momencie masz akurat jakieś ważne zadanie do wykonania, które uniemożliwi Ci pełne skupienie, poproś daną osobę o to, abyście mogli porozmawiać w odpowiedniejszym momencie.

Aktywne słuchanie, to także umiejętność zapamiętania najważniejszych elementów komunikatu. Jeśli jest to dłuższe spotkanie, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś sporządził notatki. Będą one doskonałym podsumowaniem najważniejszych wątków, dzięki czemu żadna istotna informacja nie umknie Twojej uwadze.

Twoje zachowanie również jest niezwykle ważne podczas rozmowy. Przede wszystkim nie przerywaj rozmówcy! Pozwól mu w pełni wypowiedzieć myśl, którą chce Tobie przekazać. Jeśli tego potrzebuje, pozostaw także chwilę ciszy, która pomoże mu lepiej sformułować wypowiedź. Aktywne słuchanie zawiera w sobie także odpowiednie parafrazowanie wypowiedzi rozmówcy – przekazanie tego, co właśnie od niego usłyszeliśmy innymi słowami, jest doskonałym potwierdzeniem tego, że faktycznie zrozumieliśmy treść komunikatu.

Koniecznie zwróć też uwagę na gesty, mimikę oraz ton głosu, w jaki wypowiadane są słowa. Komunikaty niewerbalne są niezwykle ważną częścią przekazu i często skupienie się na nich pozwala jeszcze lepiej zrozumieć rozmówcę. Sam także zachowaj pogodne usposobienie i nie zapominaj o uśmiechu!

Aktywne słuchanie – w jaki sposób je rozwijać?

Aktywne słuchanie wymaga nabrania nieco wprawy, aby utrzymać ten sam poziom koncentracji i pamiętać przy tym o wspomnianych powyżej aspektach. Z czasem jednak, gdy podczas prowadzonych rozmów będziesz testować swoją umiejętność aktywnego słuchania zauważysz, że zaczyna Ci ono wchodzić w nawyk. Po każdej rozmowie postaraj się odtworzyć najważniejsze punkty wypowiedzi rozmówcy. Koncentrując się na doskonaleniu tej umiejętności odniesiesz sukces szybciej, niż myślisz.