Zameldowanie w Niemczech
Formalności

Zameldowanie w Niemczech – najczęściej zadawanie pytania + przydatne zwroty

1.     Czy muszę się zameldować w Niemczech?

W Niemczech istnieje obowiązek meldunkowy. Jeśli zamierzasz pracować, uczyć się, zawrzeć jakąś umowę (np. otworzyć konto bankowe, podpisać abonament na telefon itd.) lub po prostu zostać w tym kraju dłużej niż 3 miesiące, musisz się zameldować.

 

2.     Ile mam czasu na zameldowanie w Niemczech?

Prawo niemieckie reguluje tę kwestię w postaci 7 lub 14 dni (zależnie od miasta). Od Pracowników Mondi wymagamy zameldowania w ciągu 7 dni (najszybciej jak to możliwe po przybyciu na miejsce). Pomaga to uniknąć komplikacji związanej z nadaniem klasy podatkowej.

 

3.     Co się stanie, jeśli się nie zamelduję?

Konsekwencją niezameldowania się w urzędzie będzie nadanie przez urząd finansowy 6 klasy podatkowej (około 43 % podatku) oraz możliwość nałożenia na Pracownika przez niemieckie instytucje grzywny, ponieważ w Niemczech funkcjonuje obowiązek meldunkowy.

 

4.     Zmieniam miejsce zamieszkania w Niemczech. Czy muszę zameldować się od nowa?

Jeśli Pracownik zmienia miejsca zamieszkania na terenie Niemiec, to powinien się przemeldować, a nie zameldować. To inna procedura. W nowym urzędzie musi podać urzędnikowi poprzedni niemiecki adres. Wskazanie w tej sytuacji tylko polskiego adresu może skutkować podwójnym zameldowaniem na terenie Niemiec i przez to pojawi się błąd w Pana danych, co skutkuje naliczeniem przez Finanzamt 6 klasy podatkowej. Po zmianie miejsca zamieszkania masz 2 tygodnie na poinformowanie o tym niemieckiego urzędu.

 

5.     W jakim urzędzie powinienem się zameldować?

Urząd meldunkowy to po niemiecku Bürgeramt lub Einwohnermeldeamt. Pracownik ma obowiązek iść do urzędu właściwego dla miejsca zamieszkania. Pracownicy Mondi informację, gdzie takowy się znajduje, otrzymają od Koordynatora. Pozostałe osoby mogą sprawdzić łatwo w internecie, wpisując w wyszukiwarce frazę „Bürgeramt + miejsce zamieszkania”. Przykładowa strona (dla Berlina): [klik]

 

6. Jakie dokumenty muszę zabrać ze sobą?

  1. Paszport lub dowód osobisty
  2. Umowa najmu (Mietvertrag), a od 1 listopada 2015 koniecznie jest także przedstawienie zaświadczenia od wynajmującego (Vermieterbescheinigung/ Wohnungsgeberbestätigung).
  3. Wypełniony wniosek meldunkowy (Anmeldeformular). Pamiętaj, że nie istnieje jeden uniwersalny formularz – może się różnić w zależności od urzędu, dlatego pobieraj go ze strony właściwego urzędu.
  4. Wiza (jeśli wymagana).
  5. Europejski lub przetłumaczony na język niemiecki Akt ślubu i akt urodzenia dziecka (jeśli dotyczy)

 

7.     Jak wygląda procedura zameldowania w niemieckim urzędzie?

Zameldowanie w Niemczech nie jest wcale procesem skomplikowanym. Jeśli zebrałeś wszystkie konieczne dokumenty, umów się na spotkanie w urzędzie. Można to zrobić online – wtedy dostajesz już numer oczekującego. W przypadku, gdy idziesz do urzędu bez umówionej wizyty, najprawdopodobniej zostaniesz skierowany do automatu wydającego numery.

Urzędnik sprawdzi kompletność dokumentów i poprawność wypełnionego wniosku. Jeśli wszystko będzie w porządku, otrzymasz swoje potwierdzenie meldunku – Meldebescheinigung.

 

8.     Po co mi potwierdzenie meldunku?

To ważny dokument, więc postaraj się go nie zgubić ani nie zniszczyć. Dzięki potwierdzeniu meldunków możesz między innymi:

  • Otrzymać numer identyfikacji podatkowej
  • Otworzyć konto w banku
  • Otrzymać numer ubezpieczenia społecznego
  • Podpisać umowę na internet lub telefon

 

Słówka i zwroty przydatne w niemieckim urzędzie meldunkowym

Dzień dobry, chciał(a)bym się zameldować      Guten Tag, ich möchte mich anmelden

Gdzie mogę dostać numer kolejkowy?  Wo bekomme ich eine Wartenummer?

Potwierdzenie od wynajmującego   Wohnungsgeberbestätigung

Jak długi jest czas oczekiwania? Wie lange muss ich warten?

Mam umówioną wizytę.  Ich habe einen Termin.